Už se mohlo dávno stavět. Nebýt usnesení Topolánkovy vlády, které se změnou uspořádání vrátilo léta připravovaný obchvat Břeclavi znovu na počátek. Po dvou letech se zdá, že zcela zbytečně. Vláda má totiž nyní projednávat změnu čtyřpruhového obchvatu, prosazovaného Zelenými jako alternativu k rychlostní silnici R52 na Vídeň, zpátky na původní dvoupruhovou variantu.

„Podle mých informací jde do vlády návrh na změnu uspořádání obchvatu Břeclavi silnicí I/55. Mělo by dojít ke změně vládního usnesení z června 2008, podle kterého byl tento úsek připravovaný jako čtyřpruhový. Na přání zastupitelstva Jihomoravského kraje by se uspořádání mělo změnit na dvoupruhové,“ potvrdil mluvčí ministerstva dopravy Jakub Ptačinský.

Podle jeho slov je hlavním podkladem materiálu právě usnesení krajského zastupitelstva z loňského prosince. „Ministerstvo dopravy s variantou prosazovanou jihomoravským krajem souhlasí. Proto také předložilo vládě návrh na změnu,“ řekl Ptačinský. Starosta Břeclavi Dymo Piškula tuto iniciativu vítá. „Pro město je to pozitivní zpráva. Čtyřproudá varianta, kterou si vymohli Zelení, by byla stejně jen velmi těžko technicky realizovatelná. Byla to jen snaha Zelených zabránit stavbě dálnice přes Mikulov na Vídeň,“ míní.

Město Břeclav už před dvěma lety splnilo pro připravený dvoupruhový obchvat všechny podmínky. Dokonce začaly výkupy pozemků. Vládní usnesení se čtyřpruhem ale rozjetý projekt zhatilo. „Všichni odpovědní by se měli sáhnout na nos,“ neskrývá dodnes rozčarování Piškula, podle kterého nemusí ani rychlá změna vládního usnesení znamenat pro Břeclav úplnou výhru. „Může se stát, že obchvat bude dalších pět deset let stát na penězích. Ministr Bárta ořezal hlavně dopravní stavby na severní Moravě, proto se obávám, že ani vůči nám nebude extra rozdávačný,“ vyjádřil se břeclavský starosta.

Takové riziko připouští i krajský radní a opoziční břeclavský zastupitel Oldřich Ryšavý. Proto je podle něj nutné jednat. „Je nezbytné vyvinout na radnici velké úsilí, aby se obchvat Břeclavi znovu vrátil mezi priority ministerstva dopravy. Aby se znovu začalo s výkupy pozemků a tak dále,“ uvedl.
„Břeclavský obchvat je nezbytným předpokladem pro vybudování plánovaného velkého logistické centra. V tom má značnou přidanou hodnotu, protože centrum je stavba významná pro celou republiku, hlavně pro železnici. To je také důvod, proč by úsilí o prosazení obchvatu mělo být úspěšné,“ věří Ryšavý.

Ani podle nejoptimističtějšího scénáře ovšem nemohou práce na obchvatu města začít dříve než v roce 2012. Podmínkou je zařazení stavby už v příštím roce do investic a také bezproblémové výkupy pozemků. Koaliční vláda by měla změnu usnesení projednávat právě v těchto dnech. Zda se břeclavský obchvat dostal na program jednání už poslední srpnovou středu, nebylo ještě včera jasné. „Zápis z posledního jednání vlády dosud není k dispozici,“ sdělil Jakub Stadler z tiskového odboru úřadu vlády.