Potkat v uplynulých dnech dopravního policistu se zvednutou plácačkou nebylo nic neobvyklého. I ti na Břeclavsku se totiž připojili k další ze série dopravně-bezpečnostních akcí nazvaných Kryštof. Tentokrát se zaměřili i na dodržování pravidel silničního provozu na železničních přejezdech.
Drážní inspekce vytipovala v celé republice osmaosmdesát přejezdů, kde dochází k nehodám nejčastěji. Policisté břeclavského dopravního inspektorátu kontrolovali ten u Valtic na silnici do Břeclavi. „Během tří hodin jsme zjistili sedm dopravních přestupků, především překračování nejvyšší povolené rychlosti,“ uvedla Ivana Sklenářová z dopravního inspektorátu.

Ve vzdálenosti padesát metrů před kolejemi smí jet řidič maximálně třicítkou, pokud svítí bílá světla, pak padesátkou. „Někteří řidiči tyto rychlosti ale překročili i o více než třicet kilometrů v hodině,“ upozornila Sklenářová. Ty pak čekala dvou a půl tisícová pokuta, ve správním řízení si navíc vyslouží tři trestné body. Ani jeden z šoférů ale neměl na rekordmana, na kterého vzpomíná mluvčí Drážní inspekce Zdeněk Neusar: „V létě předminulého roku jel přes přejezd u Valtic řidič rychlostí sto jeden kilometr za hodinu.“ Dnes by za takový přestupek přišel o řidičský průkaz.

Při letošních kontrolách ale mohli být břeclavští policisté spokojeni. Ukázalo se, že zabezpečení rizikových přechodů závorami, značkami a výstražným zařízením před třemi lety nese své ovoce. „Do té doby jsme na rizikových přejezdech u Valtic nebo Sedlece měli ročně i dvě dopravní nehody se smrtelnými následky. Dnes to řidiči odnesou maximálně škrábanci a pomačkanou kapotou,“ tvrdí vedoucí břeclavského dopravního inspektorátu Jiří Mach.
I tyto nehody si podle něj řidiči většinou zaviní sami. Zkouší projet sklápějící se závory nebo vyrazí dříve, než se zábrany úplně zvednou. „Je to zbytečný hazard. Za vlakem může klidně jet třeba ještě drezína,“ odsoudil takové jednání Mach.