S dálnicí nelze pohnout do doby, než budou hotové Zásady územního rozvoje Jihomoravského kraje. Územně plánovací dokument kraje v roce 2012 zrušil Nejvyšší správní soud. „Mluvil jsem o tom s předsedou Nejvyššího správního soudu panem Baxou, který argumentoval tím, že asi 20 obcí vyjádřilo s trasou této dálnice nesouhlas," uvedl Zeman.

Právě na tyto starosty se zaměřil. „Pokud jsou v některých případech starostové těchto obcí přítomní, apeloval bych na ně, aby přemýšleli o tom, zda neustálým oddalováním výstavby této dálnice nebrzdí rozvoj některých částí Jihomoravského kraje. Mám tím na mysli Hodonínsko a Znojemsko, kde je značně vysoká nezaměstnanost," uvedl prezident.

Podle něj je dálniční spojení mezi Brnem a Vídní věčným tématem. „Když se nyní setkáváme po roce, konstatujeme, že se nezměnilo téměř nic, pouze to, že rakouská dálnice je už jen 15 kilometrů od našich hranic," uvedl Zeman, který však ocenil, že se podařilo vyřešit část dálnice v úseku u Mikulova, kde vznikne obchvat. Zeman také zdůraznil, že problémem dopravních staveb nejsou peníze. „Problém je projektová příprava, výkup pozemků a u některých speciálních staveb odpor aktivistů, to je případ dálnice do Vídně," dodal Zeman.

Stavbě dálnice dlouhodobě brání ekologové kvůli tomu, že má vést přes Novomlýnské nádrže a přes CHKO Pálava. Zeman doplnil, že dalším problémem je časté střídání ministrů dopravy. „Za sedm let máme devět ministrů. I kdyby ministerstvo dopravy řídil Albert Einstein, s vizí, že bude za osm měsíců odvolán, by nedokázal nic," řekl Zeman.

Jihomoravský hejtman Michal Hašek (ČSSD) hlavu státu obeznámil s tím, že krajské zastupitelstvo chce do konce svého volebního období, které je letos na podzim, schválit nové zásady. To by mohlo výstavbě dálnice do Vídně pomoci.