Řidiči se smyslem pro humor častují děravé silnice jako cesty japonské značky Samajama. Ostatní spíše klejí. Přestože je zima teprve v polovině, některé silnice na Břeclavsku už teď množstvím výtluků ohrožují auta a jejich řidiče.„Každý den nasbírám v okolí Lednice několik kilometrů. Do Břeclavi jezdím pravidelně. Silnice mezi Charvátskou Novou Vsí a Lednicí je doslova peklo. I když se člověk dírám snaží vyhýbat a cestu už dobře zná, málem tam nechá kola," kroutil hlavou například Roman Češka z Lednice.

Podle něj jde o problém, za který mohou nekvalitní opravy a materiály. „Už se z toho stala tradice. Chybu vidím v neúčinném lepení děr, které dokáže zničit i jinak bezproblémové silnice. Jako třeba tu z Lednice do Podivína. Přestože máme pomalu nejdražší silnice a dálnice v Evropě, kvalita tomu zdaleka neodpovídá," nebral si servítky motorista.

Opravy za miliony

Výtluky v silnicích způsobují výkyvy zimního počasí. Nejvíce asfaltové vozovce škodí, když při vyšších teplotách naprší a poté voda v dírách zamrzne. Další oteplení, srážky a následný mráz pak jen problémy prohlubují. A to doslova.

Vedoucí břeclavské oblasti Správy a údržby silnic Ladislav Hádlík vnímá tuto zimu pro kvalitu silnic jako mimořádně nepříznivou. A to přesto, že je teprve v polovině. „Nejhlubší a největší díry vyplňujeme studenou obalovanou směsí kameniva a asfaltu. Jde o provizorní řešení, které lze využít i v zimním období. Na mírné odlupky a mělčí díry však budeme moct nastoupit až začátkem dubna, kdy přejdou mrazy. Nezbývá než vydržet," posteskl si.

O silnice v regionu a jejich údržbu se stará Jihomoravský kraj. Konkrétní suma na lokální opravy však podle Hádlíka zatím nejde vyčíslit. Půjde ale do milionů. Je totiž pravděpodobné, že některé opravené výtluky budou muset silničáři studenou směsí vyplňovat i několikrát. A náklady tak porostou.

„Aktuálně jsou na Břeclavsku nejhorší silnice mezi Břeclaví a Lednicí, Podivínem a Lednicí a nad Klobouky mezi Krumvířem a Těšany. Opravujeme je a řidiče upozorňujeme dopravním značením," vyjmenoval nejpostiženější úseky Hádlík.

Trpí čepy a tlumiče

Výtluky v silnici značně zhoršují technický stav aut. Když řidič ve vyšší rychlosti vjede do hlubokého výmolu, může si zadělat i na nákladnou opravu. Nehledě na to, že takové narušení vozovky může způsobit i vážnou dopravní nehodu. „Řidič si díry většinou všimne na poslední chvíli, škubne volantem a neštěstí je na světě. Když není ostražitý a vjede do výmolu rychle, může přijít i o celý tlumič. Nejvíc ale trpí kulové čepy," podělil se o zkušenosti břeclavský automechanik František Sítek.

Jarní opravy těchto následků mohou přijít motoristu na několik tisíc korun. Z pozice řidiče jim přitom příliš předcházet nejde.