Na unikátní mandloňové sady v Hustopečích na Břeclavsku se jezdí dívat turisté z Brna. Jenže musí přestupovat v Šakvicích. Od prosince využijí přímý vlak mezi oběma městy. Nový spoj zahrnula Správa železnic v návrhu jízdního řádu na roky 2020 a 2021. Další změny budou jen dílčí.

Obnovené přímé spojení mezi oběma městy si pochvaluje například ředitel hustopečského Centra volného času Pavučina Petr Fridrich. „Naskytnou se nám nové možnosti při výletech. Dříve jezdil z Hustopečí pravidelně do Brna přímý autobus, ale po rozšíření integrovaného systému spoj zrušili,“ poznamenal.

Cesta z Hustopečí do Brna potrvá podle návrhu jízdního řádu devětatřicet minut. „Je to delší doba oproti původnímu plánu. Původně se počítalo s méně zastávkami, nakonec jich bude více,“ řekla starostka Hustopečí Hana Potměšilová.

Změny v řádu
- Od prosince přímé vlaky mezi Hustopečemi na Břeclavsku a Brnem, doposud musí cestující přestupovat v Šakvicích.
- Posílení spojů mezi Břeclaví a Brnem: v sezoně jeden ranní vlak o víkendu navíc, večerní spoj z Břeclavi a brzký ranní vlak z Brna.

Vlaky budou zastavovat kromě Šakvic i v Hrušovanech u Brna nebo Vranovicích. „Neznamená to, že tento jízdní řád bude platit i v dalším roce. Uvidíme, jaký bude provoz v prvním roce,“ sdělila Potměšilová.

Mezi Šakvicemi a Hustopečemi pokračuje modernizace a elektrifikace trati, která má skončit do závěru prosince. Rekonstrukce se dočkají i nástupiště v obou stanicích. Po posledních pracích tamtudy vlaky projedou až devadesátikilometrovou rychlostí. „Stavíme stožáry trakčního vedení, pokládáme bezstykové koleje,“ shrnul mluvčí Správy železnic Marek Illiaš. Celkové náklady jsou jeden a půl miliardy korun.

Další plánované změny řádů jsou podle zástupců společnosti Kordis, která koordinuje dopravu v kraji, pouze dílčí. „Plánovali jsme také přímé vlaky do Boskovic, ale tam stavba na trati ještě vůbec nezačala. Nejpravděpodobnější jsou elektrizované vlaky mezi Brnem a Zastávkou, ale to je také v horizontu více let,“ zmínil ředitel společnosti Kordis Jiří Horský.

Od prosince je ale v plánu posílení spojů mezi Brnem a Břeclaví. „V turistické sezoně pojede o víkendu jeden vlak navíc do Břeclavi. Vlaky jsou docela plné,“ zmínil mluvčí Kordisu Květoslav Havlík.

Přibude také noční vlak, který vyjede po jedenácté hodině z Břeclavi. „Vyplatí se lidem, kteří přijedou dálkovými vlaky z Bratislavy nebo Vídně, které už nepokračují dál,“ doplnil Havlík.

Představitelé obcí se k návrhu vyjádří do začátku července. Pak následuje projednání se Správou železnic, dopravci a objednateli.